Том 5 № 12 (2025): Евразийский журнал социальных наук, философии и культуры

Этот журнал занимается публикацией и распространением результатов исследований по общественным наукам и историческим вопросам. Основная цель исследовательского журнала - исследовать, проводить и знакомить с ключевыми моментами широкой публики и фундаментальными исследованиями в области социальных наук и истории. Таким образом, Евразийский журнал социальных наук, философии и культуры также планировал анонсировать научные достижения молодых ученых по актуальным проблемам общества, проводя аналитические и теоретические исследования исторических точек региона в доисторические эпохи. Авторы несут ответственность за достоверность фактов, цитат, статистической и социологической информации, географических терминов и другой информации, представленной в статье. Представленные статьи должны быть уникальными и содержать последние новости науки и образования. Кроме того, текст статьи должен быть оригинальным и ранее не публиковался в других журналах. Статьи принимаются на узбекском, английском и русском языках, журнал выходит один раз в месяц.

Опубликован: 2025-12-06

СООБЩЕСТВО ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ» — ВЫРАЖЕНИЕ ИСТИННОГО ЕДИНСТВА НАРОДОВ

В статье рассматриваются вопросы, выдвинутые по инициативе Президента Республики Узбекистан Шавката Мирзиёева на седьмой Консультативной встрече руководителей государств Центральной Азии, прошедшей в Ташкенте. Излагаются мысли о дальнейшем совершенствовании механизмов сотрудничества и договорно-правовой базы, имеющих принципиальное значение, а также о дальнейшем укреплении регионального взаимодействия и реализации совместных проектов и инициатив в приоритетных сферах. Кроме того, с научной точки зрения анализируется тот факт, что превращение регионального диалога из консультативной формы в стратегический формат «Сообщества Центральной Азии» становится требованием времени. Поскольку данный вопрос становится одним из наиболее актуальных направлений для исследователей, основное внимание в статье уделено его освещению на основе научного и системного подхода, опирающегося на исторические выводы.

Diloram Babajanova

7-18

2025-12-05

CONCEPTUAL REPRESENTATION OF THE EMOTION OF SHAME IN ENGLISH AND UZBEK CULTURES: A COGNITIVE LINGUISTIC PERSPECTIVE

This article examines the conceptual structure of the emotional category shame in English and Uzbek linguistic worldviews from the perspective of cognitive linguistics and linguoculturology. The study aims to identify universal and culture-specific features in the conceptualization of shame by analyzing lexical-semantic networks, metaphorical models, and cultural scripts reflected in both languages. Using componential analysis, contextual interpretation, and conceptual metaphor theory, the research explores how shame-related lexemes encode social norms, moral expectations, and culturally shaped emotional experiences. The findings reveal that while English and Uzbek share a universal understanding of shame as a negative social emotion triggered by moral transgression and public evaluation, the two cultures differ significantly in their semantic categorization, metaphorical extensions, and sociocultural functions. The English linguistic system demonstrates a more individual-centered and psychologically oriented representation of shame, whereas the Uzbek system embodies collective, honor-based, and socially regulated interpretations. The study contributes to cross-cultural semantics, cognitive linguistics, and intercultural communication by showing how emotional concepts are linguistically structured and culturally motivated.

Gulkhayo Kholmurodova

19-25

2025-12-08

TYPES OF GRAMMATICAL TRANSFORMATION

This article explores the concept of grammatical transformation in translation, focusing on the necessary adjustments made to maintain meaning and communication intent between source and target languages. It categorizes grammatical transformations into several types, including transpositions, replacements, additions, and omissions, highlighting how these changes affect sentence structure, grammatical categories, and communication styles.

Gulshoda Ismoilova

26-33

2025-12-08

СТАНОВЛЕНИЕ СИСТЕМЫ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УЗБЕКИСТАНЕ: ИСТОРИКО-НАУЧНЫЙ АНАЛИЗ

В данной научной статье представлен историко-научный анализ этапов становления и развития системы дошкольного образования в Узбекистане в 1920–1990-е годы. В статье рассматриваются образовательная политика советского правительства, создание первых детских садов, влияние экономических и социальных факторов в 1930–1950-е годы, процессы послевоенного восстановления и трансформация дошкольного образования в институциональную систему в 1960–1990-е годы. На основе исторических источников анализируются педагогические подходы, образовательные программы, методические пособия, система подготовки педагогических кадров, расширение сети дошкольных учреждений, характерные для той эпохи. В статье на научной основе рассматривается влияние политики советского периода на становление дошкольного образования в Узбекистане, раскрываются факторы, заложившие основу развития этой системы в последующие периоды.

Sevara Elmurodova

34-42

2025-12-08

ПРЕДСТАВЛЕНИЕ КУЛЬТУРЫ ЧЕРЕЗ СЛОВАРИ: МАКРО И МИКРОСТРУКТУРНЫЙ АНАЛИЗ

Данное исследование рассматривает, как общие английские и узбекские словари репрезентируют культуру через макроструктурные и микроструктурные особенности. Опираясь на культурную лингвистику и лексикографическую теорию, исследование демонстрирует, что словари являются культурно обусловленными артефактами, а не нейтральными хранилищами значений. Используя сравнительную описательную методологию, анализ изучает отбор заглавных слов, организационные принципы, дефиниции, примеры, стилистические пометы и пояснительные примечания в основных английских и узбекских одноязычных, двуязычных и учебных словарях. Результаты показывают, что культурная репрезентация формируется историческим контекстом, идеологическими приоритетами и различными лексикографическими традициями.

Zamira Khakimova

43-51

2025-12-08

O‘ZBEK VA XITOY BOLALAR QO‘SHIQLARINING JANR VA BADIY XUSUSIYATLARI

Ushbu maqolada o‘zbek va xitoy bolalar xalq qo‘shiqlarining janr hamda badiiy xususiyatlari qiyosiy tahlil qilinadi. Tadqiqotda har ikki madaniyatga mansub bolalar qo‘shiqlarining mavzu ko‘lami, poetik tuzilishi va uslubiy vositalari yoritiladi. O‘zbek va xitoy bolalar she’riy namunalari (tarjimasi bilan birga) tahlil qilinar ekan, obrazlilik, qofiya va shakl jihatidan o‘xshash va farqli tomonlar aniqlanadi. Olingan natijalar bolalar folklor qo‘shiqlarida madaniy qadriyatlar va ijodiy ifodaning qanday aks etishini ko‘rsatib, o‘zbek va xitoy an’analarida bolalik poetikasining mazmun-mohiyatini ochib beradi.

Mushtariy Yashnarbekova

52-56

2025-12-09

THE CREATION HISTORY OF THE NOVEL FAHRENHEIT 451: A LITERARY AND HISTORICAL ANALYSIS OF RAY BRADBURY'S ANTIUTOPIAN MASTERPIECE

This article examines the creation history of Ray Bradbury's seminal dystopian novel Fahrenheit 451 (1953), tracing its development from early short stories through its final publication. The study employs historical-literary analysis to investigate the socio-political context, personal experiences, and literary influences that shaped Bradbury's vision of a book-burning society. The findings reveal that the novel evolved through multiple stages, beginning with the short story "The Pedestrian" (1951) and the novella "The Fireman" (1951), ultimately expanding into the full novel under the guidance of Ballantine Books editor Stanley Kauffmann. The research demonstrates that McCarthyism, Nazi book burnings, and the rise of television significantly influenced Bradbury's thematic concerns about censorship, mass media, and intellectual freedom. The study concludes that Fahrenheit 451 represents a unique convergence of personal biography, historical circumstances, and literary craftsmanship that continues to resonate with contemporary readers

Khadicha Rakhmatullayeva

57-63

2025-12-10

THE ROLE OF TRANSLATION STUDIES IN SHAPING GENDER BIAS MEASUREMENT AND GENDER QUOTA DISCOURSE

This study proposes an innovative conceptual framework that emerged from professional translation practice, focusing on gender-related challenges encountered by translators. Professional translators rely on intellectual and cultural competence to bridge substantial differences between source and target languages. Among the most complex aspects of translation is the accurate rendering of content involving gender bias, which appears not only in literary texts but also in scientific and academic materials.

Dilshoda Mubarakova

64-71

2025-12-10

THE ROLE OF CULTURAL DIVERSITY IN ENHANCING INTERCULTURAL COMMUNICATION

This article examines English literary works as a medium for understanding cultural diversity and intercultural communication in the contemporary global context, where such interactions are characterized by increasing intensity and complexity. The study emphasizes that the nature and effectiveness of intercultural communication are influenced by multiple factors, particularly auto-stereotypes and hetero-stereotypes held by representatives of different cultural communities.

 

Nodira Yunusova

72-78

2025-12-11

THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) TOOLS ON FOREIGN LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY: A CRITICAL ANALYSIS OF OPPORTUNITIES AND CHALLENGES

Artificial Intelligence (AI) technologies have rapidly transformed foreign language instruction by offering adaptive learning environments, automated assessment, instant feedback, and conversational simulations. This article provides a comprehensive analysis of the methodological implications of AI integration in foreign language teaching (FLT). Using empirical and theoretical evidence, the paper examines the opportunities AI creates for enhancing personalization, communicative competence, and learner autonomy, as well as the challenges it presents in terms of ethical concerns, digital inequality, algorithmic bias, and overdependence. A pedagogical framework grounded in communicative language teaching (CLT), constructivism, and data-driven learning is proposed to support responsible AI integration. The findings indicate that AI has strong potential to elevate language learning outcomes; however, its effectiveness depends on teacher expertise, institutional policy, ethical literacy, and balanced human–AI interaction.

Nigora Rakhmatova

79-82

2025-12-11

ОБРАЗ ЖЕНЩИНЫ В РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ XX ВЕКА: ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ И НРАВСТВЕННЫЕ ИНТЕРПРЕТАЦИИ

В статье рассматриваются ключевые образы женщин в русской литературе XX века с акцентом на их художественные особенности и нравственное содержание. Анализируются женские персонажи в поэзии А. Ахматовой и М. Цветаевой, а также в прозе М. Булгакова и Б. Пастернака. Выявляются общие черты этих образов – сила характера, духовная стойкость, самопожертвование – и способы художественного воплоиения женской судьбы. Делается вывод о том, что образ женщины в литературе этого периода выступает носителем высоких моральных ценностей и одновременно отражает поиски новой эстетики и роли женщины в обществе.

Холмирзаева Мунира Джахонгир кизи

83-88

2025-12-11

A HISTORICAL OVERVIEW OVER FORMULAIC LANGUAGE AND THE RELATIONSHIP WITH PHRASEOLOGY

This article analyses the characteristics and roles of formulaic language from cognitive and linguistic viewpoints, emphasising how fixed and repetitive phrases enhance discourse structure, processing efficiency, and communication stability, particularly from historical contexts. The study employs a descriptive, corpus-informed, and historical-philological approach to identify the structural characteristics, functions, and transmission methods of formulaic units across various textual sources. The findings indicate that formulaic expressions function as reliable cognitive anchors, enhancing memory, alleviating cognitive load, and promoting coherence in both spoken and written communication. The study shows that the phenomenon is not as new as we might think, but has been reconsidered and reformulated due to progressively sophisticated linguistic theory; what we have of it in modern times makes a much better description of its cognitive underpinning. It is argued in the paper that these types of formulaic language are an inherent and universal dimension of linguistic behaviour, and that its investigation can offer important insights into mental representation, patterns of use, and discourse structure.

Dilafruz Abdulkhakova

89-98

2025-12-11

АНАЛИЗ ПОСЛАНИЯ ФАРИДДИНА АТТОРА «МАНТИК УТ-ТАЙР» ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ЗНАКОВЫЕ РУКОПИСИ

В статье приводится научный анализ поэмы Фаридуддина Аттара «Мантик-ут-тайр» и её рукописных списков, хранящихся в крупнейших библиотеках и музеях мира. Освещены вопросы суфийско-философского содержания произведения, его историческое значение и место в литературном наследии Востока. В ходе исследования на основе сравнительного анализа изучены рукописи из фондов библиотек Кембриджского, Оксфордского, Манчестерского университетов, SOAS, Итонского колледжа, а также Британской библиотеки. Особое внимание уделено анализу рукописи MS 7735 из Британской библиотеки, включающему подробное изучение её каллиграфического исполнения, художественного оформления и миниатюр. Статья раскрывает художественно-эстетическую ценность наследия Аттара и научное значение рукописных коллекций.

Sherzod Arifboyev

99-105

2025-12-11

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ЗНАНИЙ НА ОСНОВЕ ТВОРЧЕСКОГО ПОДХОДА У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ

В данной статье представлена ​​информация о необходимости формирования экономических знаний учащихся младших классов на основе творческого подхода, содержании педагогических основ и факторах влияния, специфичных для этого процесса. Также освещено содержание анализа научно-исследовательских работ и этапы формирования первых экономических знаний у студентов. Теоретические анализы, проведенные многими исследователями, показывают, что понятия «экономическое образование», «экономическое образование», «экономическая культура», «экономическое образование» используются в теоретической и педагогической практике.  Эти понятия дополняют друг друга, что служит основой формирования экономических знаний у студентов.

Azamjon Amirqulov, Z. Axrarova

106-111

2025-12-12

O‘SMIRLIK DAVRIDA TORTINCHOQLIKNI BARTARAF ETISHNING PSIXOLOGIK KORREKSION USULLARI

Ushbu maqolada tortinchoqlikni bartaraf etishga qaratilgan psixologik korreksiya usullari ko’rib chiqiladi.O’smirlik davrida tortinchoqlik muammosi ijtimoiy va psixologik rivojlanishda sezilarli to’siq bo’lishi mumkin. O’smirlarning ijtimoiy faoliyatini rag’batlantirish va o’zini ifoda etish qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beruvchi metodlar, masalan, individual va guruh terapevtik yondashuvlar, kognitiv-bixevirial usullar va kommunikativ qobiliyatlarni oshirish strategiyalari tahlil qilinadi

T.G. Suleymonova, G.B. Aslanboyeva

112-116

2025-12-12

JOHANN WOLFGANG VON GOETHE: ITALIAN JOURNEY

This article examines Johann Wolfgang von Goethe's "Italian Journey," one of the most important travelogues in German literature. Goethe traveled through Italy from 1786 to 1788 and described his experiences in this book. "Italian Journey" combines personal experiences with observations of art and studies of nature. The work became a model for generations of German travelers to Italy and had a lasting influence on German culture.

Nursultan Tabisxanov

117-121

2025-12-15

O‘QISH SAVODXONLIGIGA OILAVIY MUHITNING TA’SIRI: UY SHAROITIDAGI O‘QISH STRATEGIYALARINI TADQIQ QILISH

Ushbu maqolada boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida o‘qish savodxonligini shakllantirishda oilaviy muhitning roli va uy sharoitidagi o‘qish strategiyalari ilmiy-pedagogik nuqtai nazardan tahlil qilinadi. Tadqiqotda oilaviy muhitning psixologik va ijtimoiy komponentlari, ota-ona qo‘llab-quvvatlashi, uy sharoitida rag‘batlantirish, motivatsiya va multimodal o‘qish strategiyalarining o‘quvchi matnini tushunish, mustaqil o‘qish, xotirani faollashtirish va tanqidiy fikrlash jarayonlariga ta’siri yoritilgan. Maqolada oilada tashkil etilgan o‘qish muhitining ijobiy ta’siri, uy sharoitida samarali strategiyalarni qo‘llash bo‘yicha amaliy tavsiyalar, shuningdek, o‘quvchining o‘qish savodxonligini oshirish imkoniyatlari keltiriladi. Tadqiqot natijalari oilaviy muhitning boshlang‘ich ta’limda o‘qish savodxonligini rivojlantirishdagi muhim omil ekanligini ko‘rsatadi.

Dinara Abdramanova

122-125

2025-12-15

THE PSYCHOLINGUISTIC MECHANISMS OF SOCIAL MEDIA LANGUAGE: A COMPARATIVE STUDY OF ENGLISH AND UZBEK

This article investigates the psycholinguistic mechanisms governing the reception, processing, and interpretation of linguistic units within English and Uzbek social media discourse. Employing a comparative analytical framework, it specifically examines the cognitive load, semantic encoding, and pragmatic inference associated with digital language features such as emojis, abbreviations, neologisms, and community-specific slang. The study integrates data from prominent platforms (Twitter, Instagram, Telegram) with insights from linguistic corpora and experimental psycholinguistic research to delineate both language-specific and universal cognitive patterns. The analysis demonstrates that while the digital medium universally promotes economy, immediacy, and multimodality, the psycholinguistic adaptation to these demands is profoundly shaped by the structural typology (e.g., agglutinative Uzbek vs. analytic English), cultural context, and pragmatic conventions of each language community. Consequently, the study reveals distinct trajectories of linguistic innovation and user adaptation, highlighting how universal cognitive principles are filtered through and realized within specific linguistic and cultural systems.

Nilufar Qiyomidinova

126-130

2025-12-15

МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ ЧИТАТЕЛЬСКОЙ КУЛЬТУРЫ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

В статье рассматриваются ключевые аспекты формирования читательской грамотности у младших школьников. Исследуются подходы отечественных и зарубежных педагогов к изучению этой проблемы, особенности восприятия текста детьми, а также роль иллюстраций в обучении чтению. Анализируются методы работы с художественными, сплошными и креолизованными текстами, направленные на развитие навыков извлечения, интерпретации, анализа и обобщения информации. Представлены результаты опытно-экспериментальной работы в 4 «В» классе школы № 5, демонстрирующие эффективность включения иллюстраций в уроки литературного чтения и внеклассные занятия. Подчеркивается значимость таких подходов для формирования функционально грамотной личности и повышения интереса детей к чтению.

АХМЕДОВА МАХФУЗА САДЫКОВНА, УМАРОВА МАРЖАНА ЖАНБУЛАТОВНА

131-137

2025-12-16

AXBOROT TEXNOLOGIYALARI ORQALI MANIPULYATSIYA

Ushbu maqola zamonaviy jamiyatda axborot texnologiyalari orqali manipulyatsiyaning ko‘p qirrali hodisasini o‘rganadi. Unda raqamli platformalar, ijtimoiy tarmoqlar, sun’iy intellekt va katta ma’lumotlar jamoatchilik fikri, xulq-atvor va qaror qabul qilish jarayonlariga qanday ta’sir qilishi ko‘rib chiqiladi. Tadqiqot tarixiy kontekstlar, psixologik mexanizmlar, etik oqibatlar va real hayotdagi misollar, masalan, soxta yangiliklar tarqalishi, algoritmik tarafkashlik va kiberpropaganda, bo‘yicha chuqur tahlil beradi. Shuningdek, raqamli savodxonlikni oshirish, regulyatoriyaviy choralar va texnologik himoya vositalari orqali manipulyatsiyaga qarshi kurashish strategiyalari taklif etiladi. Maqola sotsiologiya, psixologiya va huquq fanlarini birlashtirgan fanlararo yondashuvning muhimligini ta’kidlaydi va global voqealardagi case-studylar orqali manipulyatsiyani bartaraf etishning shoshilinchligini ko‘rsatadi.

Feruza Sobirova

138-144

2025-12-16

ИСКУССТВО ИЗОБРАЖЕНИЯ ИСТОРИЧЕСКИХ СОБЫТИЙ В ТВОРЧЕСТВЕ РУССКИХ ХУДОЖНИКОВ

В данной статье всесторонне анализируется неоценимый вклад выдающихся представителей русского реалистического искусства, таких как И.Е. Репин, Карл Брюллов, В.И. Суриков и других известных художников, в развитие исторического жанра. Рассматривается процесс становления исторического жанра в русском искусстве XIX века, его связь с социально-культурными факторами, а также художественно-стилистические подходы, применяемые живописцами того периода. В частности, на научной основе исследуется роль построения композиции, светотеневых решений, передачи драматических ситуаций, выразительных возможностей цвета и фактуры, а также техник психологического портретирования в интерпретации исторических событий.

Ilhomjon To’rayev

145-151

2025-12-17

TRANSLATIONAL FEATURES OF ECOTERMS: METHODS AND CONTEXTUAL SPECIFICITY IN ENGLISH, UZBEK, AND RUSSIAN

This article explores the translational features of ecological terms (ecoterms) with a focus on translation methods and contextual specificity in English, Uzbek, and Russian. Ecoterms constitute a dynamic layer of specialized vocabulary that reflects scientific knowledge, environmental policy, and socio-cultural attitudes toward nature. The study examines the main challenges in translating ecoterms, including contextual semantic variability, partial or complete non-equivalence across languages, and the selection of appropriate translation strategies. Using a comparative and descriptive approach, the article analyzes authentic examples from scientific, journalistic, and public discourse to illustrate the application of literal translation, calque, descriptive translation, adaptation, modulation, and compensation. Particular attention is given to the influence of communicative context, target audience, and translator competence on translation choices. The findings demonstrate that effective translation of ecoterms requires a flexible, context-sensitive approach that balances terminological accuracy with pragmatic adequacy in multilingual environmental communication.

Nilufar Arifjanova

152-156

2025-12-17

THE CHARACTERISTICS OF MEIOSIS AND LITOTES IN ENGLISH AND UZBEK LANGUAGES

The main lexical and semantic features of meiosis and litotes are explained in the article. The opinions of various scholars have been reviewed in order to gain an overview of the nature of these stylistic devices. How meiosis and litotes interact with hyperbole, their similarities and differences are also discussed.

Muhayyo Azimova

157-161

2025-12-17

ЭТИМОЛОГИЯ ЗДОРОВЬЯ: ФИЛОСОФСКИЕ РАЗМЫШЛЕНИЯ О ПРОИСХОЖДЕНИИ ПАРАДИГМЫ ЗДОРОВОГО ОБРАЗА ЖИЗНИ

Современная парадигма здорового образа жизни широко представлена ​​как научно обоснованная и универсально действительная основа для благополучия человека. Однако ее концептуальные истоки и философские предпосылки редко исследуются. В данной статье предлагается этимологический и философский анализ понятия здоровья с целью выявления основополагающих значений, сформировавших современную парадигму здорового образа жизни. Прослеживая лингвистические корни здоровья в древнегреческой, латинской и раннеевропейской традициях и помещая эти значения в контекст классической и средневековой философской мысли, исследование показывает, что здоровье первоначально функционировало как целостное и ценностно-ориентированное понятие. В статье утверждается, что современные интерпретации часто абстрагируют здоровье от его этических и антропологических основ, превращая его в нормативный и инструментальный идеал. Реконструкция этимологических истоков здоровья позволяет более критически и философски обоснованно понимать дискурс о здоровом образе жизни как культурный и моральный конструкт, а не как чисто техническую модель.

Lobar Gadoyeva

162-167

2025-12-17

HAMSHIRALIK ISHIDA BOSHQARUV FANINING O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI VA BOSHQARUV KOMPETENSIYALARINING MOHIYATI

Mazkur maqolada hamshiralik ishida boshqaruv fanining o‘ziga xos xususiyatlari hamda boshqaruv kompetensiyalarining mohiyati yoritib berilgan. Sog‘liqni saqlash tizimida hamshiralarning roli nafaqat bemor parvarishi bilan, balki boshqaruv faoliyati bilan ham chambarchas bog‘liqdir. Shu sababli hamshiralik ishida boshqaruv fanini o‘rganish, rahbarlik ko‘nikmalarini shakllantirish va professional kompetensiyalarni rivojlantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Maqolada hamshiralik boshqaruvining asosiy funksiyalari, boshqaruv jarayonining o‘ziga xos jihatlari hamda zamonaviy hamshira rahbar uchun zarur bo‘lgan boshqaruv kompetensiyalari tahlil qilingan. Tadqiqot natijalari hamshiralik faoliyatida boshqaruv bilimlarining samarali tibbiy xizmat ko‘rsatishdagi ahamiyatini asoslab beradi.

Dildora Shakirova

168-177

2025-12-18

EXPERIENCE OF USING INTERACTIVE METHODS IN FORMING STUDENTS' ECOLOGICAL AWARENESS

This article examines the pedagogical effectiveness of interactive teaching methods in developing students' environmental awareness. The study evaluates the use of case-based learning, debates, project-oriented tasks, gamification tools and field observations within environmental education. The findings indicate that interactive strategies significantly enhance students' ecological knowledge, analytical thinking skills and environmentally responsible behavior. The research highlights the contribution of these methods to strengthening environmental literacy and promoting active engagement in sustainability-oriented learning activities. Practical recommendations are provided for improving university-level ecological education through the integration of innovative instructional approaches

Mavludakhon Abduraimova

178-184

2025-12-20

THE PSYCHOLOGICAL ESSENCE OF THE CONCEPT OF “ADAPTATION” IN EDUCATION

The article examines the problem of personality adaptation and self-adaptation in the context of higher education, with a particular focus on first-year university students. The transition from school to university is accompanied by significant psychological, social, and academic challenges that often result in difficulties in mastering educational programs, decreased academic performance, and increased dropout rates. The study analyzes adaptation as a prerequisite for active learning and successful functioning of students within a new social and educational environment. Special attention is given to the lack of necessary academic skills among first-year students and the insufficient coordination of pedagogical interaction between teachers and students as key factors hindering effective adaptation. Successful student adaptation is considered through involvement in a new social environment, participation in educational and cognitive processes, and integration into a new system of interpersonal relationships. The article emphasizes the importance of timely support and the creation of favorable pedagogical conditions for the formation of students’ social and professional identity, as well as for their personal and professional development.

Gulbaxor Nazarova , Feruza Majidova

185-191

2025-12-22

“THE CONCEPT OF “KINDNESS” IN MODERN UZBEK AND AMERICAN SPEECH CULTURES”

The concept of "kindness" is a universally cherished human trait, but its interpretation and expression can differ greatly across cultures. This article explores the concept of kindness in the speech cultures of modern Uzbekistan and the United States, focusing on how each society expresses kindness through language, social norms, and communication styles. The comparison of two cultural contexts highlights the impact of broader societal values on the expression of kindness, demonstrating how language and social practices shape human interactions in distinct ways.

Azamat Azimov

192-195

2025-12-22

IQBОL MIRZО SHE’RIYАTIDА TАRIХIYLIK: “JАDIDLАR” SHE’RI MISОLIDА

Ushbu mаqоlа Iqbоl Mirzо she’riyаtidа tаriхiylik fenоmenini tаhlil qilаdi. Tаdqiqоtdа shоirning “Jаdidlаr” she’ri misоlidа tаriхiy shахslаr оbrаzlаri, о‘tmish vоqeаlаrni pоetik tаlqin qilish usullаri vа zаmоnаviylik bilаn uyg‘unligi о‘rgаnilgаn. She’rdа tаriхiylik shоirning milliy оngni shаkllаntirish, аvlоdlаr о‘rtаsidа tаriхiy хоtirаni mustаhkаmlаsh vа mа’nаviy bаrkаmоllikni tаrg‘ib qilishdаgi bаdiiy vоsitа sifаtidа nаmоyоn bо‘lishi kо‘rsаtildi. Tаdqiqоtdа bаdiiy vоsitаlаr, rаmzlаr, metаfоrа, qаytаrmа vа kоntrаstlаr tаhlil qilinib, Iqbоl Mirzо she’riyаtidаgi tаriхiylikning о‘zigа хоs хususiyаtlаri аniqlаngаn.

Madina Murodillayeva

196-199

2025-12-23

ВКЛАД А.НАВОИ В РАЗВИТИЕ МУЗЫКАЛЬНОГО ИСКУССТВА В ПРОЦЕССЕ ДЕМОНСТРАЦИИ ТЕНДЕНЦИЙ В КОМПОЗИЦИИ СРЕДИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ МУЗЫКИ

Статья посвящена вкладу Алишера Навои в развитие музыкального искусства в процессе проявления композиционных тенденций у будущих учителей музыки.

Imyamin Qirg‘izov

200-205

2025-12-23

TASK-BASED LANGUAGE TEACHING: THEORETICAL FOUNDATIONS AND CLASSROOM OUTCOMES

This article explores Task-Based Language Teaching (TBLT) as a learner-centered approach within modern foreign language education. The paper examines the main theoretical principles underlying TBLT and considers its practical application in classroom contexts. Particular emphasis is placed on the role of tasks in promoting communicative competence, learner motivation, and spoken fluency. The study also reflects on classroom outcomes associated with task-based instruction and discusses the significance of TBLT for contemporary language teaching practice.

Fazliddin Umaraliyev , Maftuna Karshibayeva , Asliddin Umaraliyev

206-209

2025-12-24

МЕСТО И ЗНАЧЕНИЕ СОВРЕМЕННЫХ ЦИФРОВЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ (НА ПРИМЕРЕ АДАПТИВНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПЛАТФОРМЫ)

В данной статье представлен научно-педагогический анализ роли и значимости современных цифровых образовательных технологий в образовательном процессе. Кроме того, обоснованы педагогические возможности, структурная модель и роль адаптивной цифровой платформы, предназначенной для преподавания физики, в повышении эффективности обучения. Подчеркивается важность адаптивной платформы для обеспечения индивидуализированного (ориентированного на учащегося) подхода в образовательном процессе.

Aqida Normurodova

210-213

2025-12-24

Показать все выпуски